webSEO.dk - Søgemaskineoptimering / SEO  

SEO ordbog med ord og begreber om søgemaskiner

 
 
   
SEO ordbog: Søgemaskiner  


Er du faret vild i nogle af alle de mærkelige ord, som dukker op, når du læser om søgemaskiner ? Læs mere her, hvor du kan se en kort beskrivelse af de mest kendte ord og begreber. Så kan du måske bedre forstå de enkelte ord og begreber, og bedre se vigtigheden og sammenhængen.

webSEO prøver med sin SEO ordbog at belyse de forskellige fagudtryk.

Algoritme - Er en kompliceret formel, der anvendes af søgemaskiner til beregning af relevans ud fra givne kriterier, ved f.eks. at justere på en algoritme på en søgemaskine kan den måde den opfatter de enkelte sider ændres. Søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo mv. anvender komplicerede algoritmer til beregning af placeringer af websider i deres index og de ændres ofte og er ofte årsagen til at ens side den ene dag er på side 1 og den anden dag på side 5 i f.eks. Google.


Domæne - (Domænenavn. På engelsk: Domain, domain name eller web name). Et domæne er navnet på din hjemmeside, som f.eks. denne sides domæne hedder webseo.dk. De fleste domænenavne der bruges på internettet er såkaldte "2. niveau" domæne navne (På engelsk: second level domain names). Første niveau er typen eller landekoden (f.eks. dk eller com) og andet niveau er selve domæne navnet, f.eks. webseo i webseo.dk. Hvert "1. niveau" navn, som dk eller com (På engelsk: Top level domain eller TLD) administreres af en organisation og dk administreres af DK-Hosmaster.


Duplicate content - (Duplikeret indhold). Er en sammenhængende tekst, der enten helt eller delvis bruges af flere hjemmesider. Teksten er altså ikke unik og er ikke blevet omskrevet, inden denne er blevet lanceret af flere hjemmesider. Specielt Google har algoritmer som holder øje med at de ikke viser søgeresultater med samme indhold.


Linkbuilding - Staves som et ord på dansk, men er i sin oprindelse to ord: Link building. Helt enkelt betyder det opbygning af links til, fra og internt i din hjemmeside. Linkbuilding er en del af SEO / Søgemaskineoptimering. Effektiv og grundig linkbuilding giver din hjemmeside en bedre placering i søgemaskinerne.


Metatags - (Metadata). Metatags er koder placeret i dokumentets header, her er det muligt at foretage beskrivelser af siden og er en effektiv metode for webmastere til at give søgemaskiner oplysninger om siden. Metatags skal sættes op, således at du får nævnt dine produkter, ydelser, eller din branche. Med andre ord, de ord du gerne vil findes på som er næsnt på den eneklte side.


Pagerank - Er en Google begreb og er en numerisk værdi som repræsenterer hvor betydningsfuld en webside er på nettet, set med Googles briller. Google benytter reglen at hvis een webside linker til en anden webside, så er det sidestillet med at den ene webside giver en demokratisk stemme til den anden webside. Så desto flere stemmer en given webside har, desto mere betydningsfuld må den være. Google tildeler hjemmesider og deres undersider en pagerank der går fra 0 til 10, hvor 10 er bedst.


Webcrawler - (Søgerobot) Er et program der er opbygget til at scanne websider og hente data. En webcrawler requester en side og udtager det indhold som programmet er udviklet til at hente. F.eks. Google Bot, som er en webcrawler der indekserer websider og behandler de indsamlede data efter deres egen algoritme, for derefter at anvende disse data i deres søgeresultater på søgemaskinen.

           Copyright © 1999-2013 JDAConsult.dk | JDA Consult ApS - Over-Holluf-Toften 43 - DK-5220 Odense SØ